Νέο νομοσχέδιο σιδηροδρόμων: σύγχρονη ασφάλεια ή υπερ-εποπτεία;
Το νέο νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή, αποσκοπεί στον εκσυγχρονισμό, την ασφάλεια και τη διαφάνεια του σιδηροδρομικού συστήματος.

Δομημένο γύρω από τρεις κύριους άξονες – ασφάλεια/εποπτεία, προσωπικό και εταιρική δομή –, παρουσιάζει σαφείς βελτιώσεις, ενώ ταυτόχρονα εγείρει ερωτήματα για την ισορροπία μεταξύ ελέγχου και αυτονομίας.
Ο πρώτος πυλώνας του νομοσχεδίου αφορά την αναβάθμιση των δομών ασφάλειας και της τεχνολογικής εποπτείας του σιδηροδρομικού δικτύου. Προβλέπεται η ίδρυση ενός Ενιαίου Κέντρου Εποπτείας, το οποίο θα λειτουργεί ως «πύργος ελέγχου» με δυνατότητα παρακολούθησης του σιδηροδρομικού δικτύου σε πραγματικό χρόνο. Μέσω αυτού, θα είναι εφικτή η άμεση καταγραφή εντολών και συμβάντων, καθώς και η ενεργοποίηση μηχανισμών ακινητοποίησης συρμών σε περίπτωση κινδύνου. Παράλληλα, καθιερώνεται η υποχρεωτική εγκατάσταση καμερών στους θαλάμους οδήγησης, τα σταθμαρχεία και τις κρίσιμες υποδομές, ενώ εισάγεται και αυτοματοποιημένο λογισμικό εποπτείας.

Η τεχνολογική αναβάθμιση ενισχύεται περαιτέρω με την ψηφιακή πλατφόρμα Railway.gov.gr, η οποία, με χρήση γεωεντοπισμού ακριβείας μέσω του συστήματος HEPOS, θα επιτρέπει την παρακολούθηση της θέσης κάθε αμαξοστοιχίας σε πραγματικό χρόνο. Τέλος, θεσμοθετείται και ένα Ψηφιακό Μητρώο Σιδηροδρομικών Δεδομένων, το οποίο σε συνδυασμό με ένα ηλεκτρονικό σύστημα ειδοποιήσεων, θα καταγράφει και θα επισημαίνει παραβάσεις του Κανονισμού Κίνησης.
Υπέρ: Εκσυγχρονισμός, μείωση κινδύνων και αυξημένη διαφάνεια.
Κατά: Ο κίνδυνος "υπερέλεγχου" μπορεί να δημιουργήσει αίσθηση καταπάτησης ιδιωτικότητας ή τεχνοκρατικού ελέγχου, απομακρύνοντας από εμπιστοσύνη στο προσωπικό.
Ο δεύτερος άξονας του νομοσχεδίου επικεντρώνεται στο σιδηροδρομικό προσωπικό, με στόχο την αυστηρότερη εκπαίδευση, την τακτική αξιολόγηση και την επιβολή κυρώσεων όπου απαιτείται. Προβλέπονται πλέον υποχρεωτικές ψυχομετρικές, ιατρικές και λειτουργικές δοκιμασίες για όλους τους εργαζόμενους σε κρίσιμες θέσεις, ενώ οι δοκιμασίες αυτές θα υλοποιούνται σε συνεργασία με τις Ένοπλες Δυνάμεις. Εισάγεται επίσης ο θεσμός του Προϊσταμένου Αμαξοστοιχίας, ο οποίος αναλαμβάνει το ρόλο του υπεύθυνου λειτουργίας της διαδρομής, με δικαίωμα παρέμβασης και ακινητοποίησης σε περιπτώσεις παραβίασης ή ανικανότητας του μηχανοδηγού. Παράλληλα, δημιουργείται ένα σύστημα κατηγοριοποίησης παραβάσεων, μέσω του οποίου θα παρακολουθείται η επαγγελματική συμπεριφορά κάθε εργαζομένου.

Σε περιπτώσεις συστηματικών παραβάσεων ή ελλιπούς αντίδρασης από την ίδια την εταιρεία, προβλέπεται ακόμη και η δυνατότητα αναστολής της άδειας λειτουργίας της. Όλα τα παραπάνω έρχονται να ευθυγραμμίσουν το ελληνικό θεσμικό πλαίσιο με την ευρωπαϊκή Οδηγία 2016/798, που θέτει ενιαίες προδιαγραφές για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων στην Ε.Ε.
Υπέρ: Αναβαθμίζεται επαγγελματικά το ανθρώπινο δυναμικό, διασφαλίζεται καλύτερη πρακτική και ασφάλεια.
Κατά: Η έντονη αξιολόγηση με κυρώσεις μπορεί να προκαλέσει άγχος και υποβάθμιση εργασιακού κλίματος.
Ο τρίτος πυλώνας αφορά τη ριζική αναδιάρθρωση της εταιρικής και διοικητικής οργάνωσης του σιδηροδρομικού συστήματος. Ο ΟΣΕ μετατρέπεται σε ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Α.Ε.», αποκτώντας διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, δυνατότητα ταχύτερων προσλήψεων και ευελιξία στη στελέχωση, ακόμη και με προσωπικό από τον ιδιωτικό τομέα ή το εξωτερικό. Η νέα αυτή εταιρική μορφή ενσωματώνει τη μέχρι σήμερα διαχωρισμένη δομή των ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ, σε μια προσπάθεια ενιαίας λειτουργίας και καλύτερου συντονισμού. Παράλληλα, ενισχύονται κρίσιμοι θεσμικοί φορείς όπως η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) και ο Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ), με σύσταση ειδικής μονάδας επιθεωρητών και διαδικασίες ταχείας στελέχωσης.
Τέλος, προβλέπεται και η δημιουργία ενός Ενιαίου Σχεδίου Αντιμετώπισης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων, στο οποίο θα συμμετέχουν τόσο κρατικοί όσο και ιδιωτικοί φορείς, επιδιώκοντας τον συντονισμό δράσης σε περίπτωση κρίσης.
Υπέρ: Πιο αποδοτική διοίκηση, ευελιξία και βελτίωση υποδομών.
Κατά: Κίνδυνος συγκέντρωσης εξουσιών σε νέα εταιρική δομή χωρίς πλήρη δημόσιο έλεγχο. Επίσης, η δυναμική προσέλκυσης στελεχών από τον ιδιωτικό τομέα μπορεί να επιφέρει ανατροπές.

Το νομοσχέδιο εμφανίζεται ως θετική τομή για τον ελληνικό σιδηρόδρομο. Η τεχνολογική αναβάθμιση και τα αυστηρότερα μέτρα προσωπικού ανταποκρίνονται σε σύγχρονες απαιτήσεις ασφάλειας. Η σύγχρονη εταιρική μορφή, ενσωματώνοντας όλες τις φορείς (ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ), υπόσχεται καλύτερους ελέγχους, συντονισμένες δράσεις και ευελιξία.
Ωστόσο, υπάρχουν ανησυχίες. Η υπέρ-εποπτεία μπορεί να έχει αντίθετο αποτέλεσμα, καλλιεργώντας δυσπιστία και πίεση στους ανθρώπους του σιδηρόδρομου. Επιπλέον, η νέα εταιρική δομή, με αυξημένες εξουσίες και δυνατότητα στρατηγικών προσλήψεων, μπορεί να απομακρύνει τη δημόσια διαφάνεια και τον έλεγχο. Ένα ακόμα κρίσιμο ζήτημα είναι η εφαρμογή της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/798, που εντάσσεται πλήρως στο νομοσχέδιο, διασφαλίζοντας την ευρωπαϊκή τυποποίηση Η πιστή εφαρμογή της μπορεί να ενισχύσει την αξιοπιστία, αλλά απαιτεί συνεχή παρακολούθηση και πόρους.
Τέλος, η επιτυχία εξαρτάται από την πιλοτική εφαρμογή και την διαρκή αξιολόγηση. Ενδεχομένως, να χρειάζονται τροποποιήσεις σε λειτουργικές πτυχές και στο ανθρώπινο μοντέλο, για να επιτευχθεί ισορροπία μεταξύ ασφαλείας και ανάπτυξης. Αναμένουμε την πορεία των εφαρμοστικών διατάξεων και την παρακολούθηση της υλοποίησης για να κριθεί η πραγματική του επίδραση.